Kirjasto on koulumme opiskelijoille varmasti jo tuttu paikka, ainakin äidinkielen opiskelun kautta. Kirjasto on saanut nykyisen ulkomuotonsa remontin yhteydessä, jolloin se siirtyi kerrosta alemmaksi. Se on lasi-ikkunoineen ja pöytineen viihtyisä sekä rauhallinen paikka koulumme sydämessä. Kirjastosta on lyhyet välimatkat jokaiseen luokkaan.
Kirjasto ei ole pelkästään kirjojen lainaamista varten, vaan se on myös kavereiden kohtaamispaikka. Sinne on välitunneilla hyvä mennä huilaamaan ja viettämään aikaa. Kirjastoon on myös kiva mennä tekemään läksyjä esimerkiksi hyppytuntien ajaksi
Pikaisella kyselyllä saimme selville, että opiskelijat ovat melko tyytyväisiä kirjastoomme oleskelupaikkana ja pitävät sitä viihtyisänä. Sinne kuitenkin toivottaisiin nuortenkirjoja, enemmän tuoleja sekä parempia tietokoneita. Lukiolaiset olisivat myös innostuneita esimerkiksi nuorten englanninkielisistä kirjoista sekä äänikirjoista, jotka tukisivat opiskelua.
Kävimme haastattelemassa koulumme kirjastonhoitajaa.
Hei! Kuka olet ja miten päädyit kirjastonhoitajaksi?
– Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Heli Tikkanen. Tässä talossa olen työskennellyt vuodesta 1983 lähtien ensin aikuislukion ja sitten päivälukion puolella. Koulun kirjastonhoitajaksi olen päätynyt, koska tämä tehtävä on tyypillisesti kuulunut äidinkielen opettajalle.
Mitä tehtäviisi kuuluu?
– Pääasiassa huolehdin lainauksista, eli seuraan kenellä on mitäkin kirjoja lainassa ja tarvittaessa
muistutan palauttamisesta. Tehtäviini kuuluu myös uusien kirjojen hankkiminen, luettelointi ja kaikin tavoin lainauskuntoon saattaminen.
Minkälaisena paikkana pidät kirjastoamme?– Kirjastomme on kiva ja asianmukainen paikka! Etenkin lasiseinä tuo kirjastoon avaruutta. Lukiolaiset tuntuvat viihtyvän kirjastossa esimerkiksi välitunneilla.
Millainen kirjaston valikoima on ja minkälaisia kirjoja siellä pitäisi olla?
– Kirjastomme valikoima on kohtalainen, mutta uudempaa kirjallisuutta voisi kieltämättä olla enemmän. Me äidinkielen opettajat olemme huolehtineet klassikkokirjoista. Niitä tarvitaan äidinkielen kursseilla. Rahaa uusien kirjojen hankkimiseen ei ole juuri lainkaan. Joskus määrärahoja todella oli, mutta kaupungin päätöksestä niitä supistettiin. Tilanne on surullinen, sillä nuorten kuitenkin toivottaisiin lukevan enemmän kirjallisuutta. Kaupungin päättäjät täytyisi saada ymmärtämään kulttuurin merkitys tässäkin suhteessa! Onneksi rehtorin myötävaikutuksella on voitu muutama kirja vuodessa hankkia.
Voiko kirjastolle antaa kirjalahjoituksia (esimerkiksi vanhoja kirjoja)?
– Miksei! Kirjojen lahjoitus voisi tapahtua minun kauttani, sillä kirjojen täytyisi olla
hyväkuntoisia ja lukiolaisille soveltuvia. Minulle voisi tuoda esimerkiksi kirjalistan kotoa löytyvistä ylimääräisistä kirjoista, katsottaisiin sitten, millä olisi käyttöä täällä.
Oppilaat ovat toivoneet kirjastoomme myös esimerkiksi englanninkielisiä ääni- ja
nuortenkirjoja tukemaan opiskelua. Miltä tämä kuulostaisi?
– Kuulostaa hyvältä! Toivoisinkin opettajilta ja opiskelijoilta vinkkejä. En voi itse tietää eri oppiaineiden tilannetta, mutta toiveita otetaan vastaan. Kirjoja kyllä hankitaan, kun vain on mahdollisuus ja rahaa.
Mitä ohjeita sinulla on lainaajille?
– Lainatkaa ja lukekaa, mutta palauttakaa kirjat ajoissa! Laina-aika on noin kuukausi, mutta tarvittaessa voidaan joustaa, jos kirjaa tarvitsee esimerkiksi jakson loppuun asti. Minulle teettää turhaa työtä, jos joudun karhuamaan kirjoja takaisin. Kun palautatte kirjoja, jättäkää ne kirjaston pöydälle, koska minun pitää tehdä omat merkintäni lainauksesta. Selkeät lainausohjeet ovat kirjaston pöydällä. Lainaaminen on kuitenkin toiminut aika hyvin, ja suurin osa opiskelijoista palauttaa kirjat ajoissa.
Terveisiä opiskelijoille?
– Lukekaa kirjallisuutta! Jos teillä on toiveita hankittavista kirjoista, niitä saa kertoa.
Kuvat ja tekstit: Satu Innanen ja Maarit Mielikäinen