Selviytymisvinkkejä ykkösille

Torstaina 30.8. Savonlinnan lyseon lukiolla vietettiin Ykkösten Hyvinvointiteemapäivää. Rasteja/työpajoja oli yhteensä 6 erilaista, joissa ykköset kiersivät oman perusryhmänsä ja ryhmänohjaajansa kanssa.

Teemapäivä alkoi yhteisellä tilaisuudella koulun juhlasalissa klo 8, jossa työpajojen pitäjät esittäytyivät ja kertoivat lyhyesti, mitä heidän rastillaan tapahtuu. Tämän jälkeen ryhmät jakautuivat eri rasteille. Työskentely alkoi kaikilla ryhmillä omassa ensimmäisessä työpajassa klo 8.10.

Itse olen 18LLe-luokalla ja meidän luokkamme aloitti päivän kuraattorin Patricia Furrerin rastilta, jonka nimi oli ”Arjen onnen aarrekartta”. Kyseisellä rastilla saimme kaikki omat monisteet, joihin oli kerätty ympyräkuvioon eri elämään ja arkeen liittyviä asioita, kuten ravinto, hyvinvointi jne. Meidän tehtävänämme oli leikata lehdistä kuvia tai tekstejä, kirjoittaa tai piirtää kuvioon osioiden (esim. ravinto, harrastukset, paikat, joissa on hyvä olla jne.) alle asioita, jotka ovat meille tärkeitä ja jotka tekevät meidät onnellisiksi arjessa.

Arjen onnen aarrekarttojen teko täydessä vauhdissa. Kuva: Titta Välimaa

Toinen rastimme oli Juhlasalissa klo 8.45 ja sitä piti Lyseon lukion terveydenhoitaja Maija Aalto. Rastin aiheena oli rentoutuminen ja mindfullness. Hän kertoi meille rentoutumisesta ja siitä, mitä mindfullness on, lyhyen diaesityksen avulla. Maija kertoi meille muun muassa erilaisista rentoutumistekniikoista ja kertoi esimerkkejä asioista, jotka saavat ihmisen rentoutumaan. Sen jälkeen kiipesimme juhlasalin lavalle, johon oli levitetty patjoja meitä varten. Menimme niiden päälle selinmakuulle ja Maija laittoi meille pyörimään rentoutumis-/mindfullness-harjoituksen, jota noudatimme. Itse ainakin rentouduin niin hyvin, että minun on pakko myöntää nukahtaneeni kesken harjoituksen. Kavereilta kuulin harjoituksen myös tepsineen heillä, sillä moni kertoi torkahtaneensa tai ainakin sen olleen hyvin lähellä.

Poistuimme juhlasalista kolmannelle rastillemme hyvin rentoutuneina ja väsyneinä. Rasti oli nimeltään ”Yhteinen hyvä ja yhteisöllisyys” ja sitä pitivät TKI-asiantuntijat Sanna-Mari Pöyry ja Katri Schadewitz XAMK:ilta. Rastilla meidät jaettiin ryhmiin korttien avulla. Jokainen sai oman kortin, jossa luki nimi. Nimet jakoivat meidät n. 5-6 hengen perheisiin. Perheiden kanssa teimme tehtävän, jossa kaikkien perheenjäsenten piti mahtua seisomaan melko pienelle paperille niin pieneen pinta-alaan kuin mahdollista. Mikään raaja ei saanut olla paperin ulkopuolella. Kun olimme ryhmässä sitä mieltä, että olimme mahduttautuneet niin pieneen tilaan kuin mahdollista, Sanna-Mari tai Katri kävi piirtämässä jalkojemme ääriviivat niin, että paljastui, kuinka suuri jalkojemme pinta-ala oli ollut paperilla. Ryhmä, joka oli mahduttautunut pienimpään pinta-alaan voitti. Sitten meille esitettiin väittämiä ja meidän piti asettua tietylle puolelle älylataamoa oman mielipiteemme mukaisesti. Lopuksi täytimme vielä pari monistetta, jotka Sanna-Mari ja Katri meille jakoivat. Ne liittyivät ESR-hankkeisiin.

Ryhmätehtävä suoritettu! Kuva: Titta Välimaa

Neljäs rastimme alkoi klo 9.55. Rastia piti ravitsemusterapeutti Satu Parkkinen. Hän kertoi meille terveellisestä ruokarytmistä ja muun muassa esitti meille väittämiä, joihin vastasimme kyllä tai ei. ”Kyllä” vastattiin menemällä kyykkyyn ja ”ei” vastattiin nousemalla varpailleen ja kurkottamalla käsillä niin ylös, kuin pystyi. Kaikki saivat juoda rastilla lasilliset mustikka-banaani-smoothieta, jonka resepti oli myös mahdollista saada mukaan. Välipaloja juodessamme katsoimme yhdessä videon, jossa kerrottiin hyvästä ja terveellisestä ruokarytmistä.

Viides rastimme oli koulupsykologi Niina Taavitsaisen pitämä rasti, jossa käsiteltiin burnista eli burn outia. Niina kertoi meille burniksesta diaesityksen avulla. Käsittelimme muun muassa, miten kannattaa suunnitella oma aikataulu, miten ennaltaehkäistä burn out ja miten stressiä pystyy hallitsemaan. Rastin loppupuolella Niina jakoi jokaiselle monisteen, jossa oli päivät yhden viikon ajalta sekä kellonajat. Jokaisen piti täyttää jokin edellisen viikon tai alkuviikon viikonpäivän oma aikataulu, mitä oli tehnyt mihinkin kellonaikaan. Teimme tämän tehtävän nähdäksemme, oliko päivärytmimme hyvä ja oliko meillä ollut päivässä tarpeeksi omaa aikaa ja aikaa rentoutumiseen.

Burnis -rastin tehtävää tekemässä. Kuva: Titta Välimaa

Viimeinen rastimme oli Porinapaja, jonka pitäjä Sosterin A-klinikan Hanne Väisänen oli sairastunut, joten apulaisrehtori ja opinto-ohjaaja Pia Riekkinen pitivät rastin meille. Rastilla puhuimme lukioelämästä ja eri opiskelutekniikoista. Saimme miettiä pienissä ryhmissä vastauksia Pian esittämiin kysymyksiin. Pia sekä ryhmänohjaajamme Titta Välimaa kiersivät ryhmissä ja kertoivat koko ryhmälle yhteenvedon kaikkien pienten ryhmien ajatuksista ja kommenteista.

Kokonaisuudessaan päivä oli erittäin mielenkiintoinen ja hyödyllinen. Se muistutti minulle itsellenikin, miten tärkeää on muistaa koulutöiden lisäksi ottaa omaa aikaa ja tehdä sitä, mistä pitää. Pitää myös pitää itsestä huolta hyvän ruokarytmin avulla, eikä saa antaa stressin viedä. Koulutyöt on tärkeää aikatauluttaa niin, että aikaa jää vielä johonkin muuhunkin, ettei huku koulutöiden ja stressin sekaan.

Jaa tämä artikkeli