Abien koitos alkoi äidinkielen lukutaidon kokeella

Tiistaina alkoivat tämän kevään ylioppilaskirjoitukset. Äidinkielen lukutaidon kokeessa abit pääsivät mm. vertailemaan kansanedustajien puheenvuoroja  ja analysoimaan sketsin rakennetta ja huumorin keinoja. Alla abien omia kommentteja kokeesta:

Tehtävät selkeitä ja aiheet ihan kivoja, eli koe oli kokonaisuutena varmaan ihan hyvä.

Eilinen koe tuntui muuten ihan sopivalta, mutta kokeen B-puolisko oli ainakin omasta mielestäni paljon haastavampi.

Koetta tehdessä meinasi loppua aika kesken.

Kokeessa olevat asiatekstit olivat itselle helpompia analysoida kuin kaunokirjalliset tekstit. Koe oli mielestäni vaikeustasoltaan sopiva. Kokeen tekeminen tuntui melko luonnolliselta, alussa jännitti vähän enemmän. 6 tunnin aika riitti hyvin kaikkiin tehtäviin vastaamiseen.

Olin todella iloinen nähdessäni kokeessa vertailutehtävän, sillä toivoin jo kauan ennen koetta pääseväni tekemään sellaisen!

Aluksi tuntui aika jännittävältä tehdä äikän yo-koetta ekaa kertaa ikinä, mutta sitten kun aloin tehdä tehtäviä huomasin, että tätähän ollaan jo kolme vuotta harjoiteltu. Koe oli mielestäni ihan sopivan haastava, ei liian helppo, eikä liian vaikeakaan. Tiesin heti tehtävät nähdessäni, että kaikkiin osaisin jotenkin kyllä vastata jotain! Ihan hyvä fiilis jäi, vaikka tiedän, ettei suoritus ollut mikään paras. 

Mielestäni kokeessa oli yksinkertaiset tehtävänannot, mutta taas aineistot olivat vähän vaikeita.

Minusta koe oli suunnilleen yhtä vaativa kuin odotin. Itselleni kumminkin ensimmäisen osan tehtävät (faktatekstit) vaikuttivat selvästi helpommilta kuin toisen osan tekstit. Tiesin jo ennen koetta että tulen pärjäämään faktatekstitehtävässä paremmin, mutta en silti olettanut eron olevan niin suuri. Toisessa osassa en aluksi osannut edes päättää kumpaan tehtävään vastaan, enkä oikein missään vaiheessa ollut täysin varma miten tulisi vastata esim. ”erittele sketsin rakennetta” kysymykseen.

Koe ei ollut minusta kovinkaan vaikea, ainoastaan hyvän vastauksen piirteissä oli erikoisia arviointikriteereitä, esimerkiksi tehtävässä 3. Kokeen tekeminen oli rentoa ja kokeessa oli hyvin aikaa miettiä hyvää tekstiä.

Jaa tämä artikkeli