Olen kuitenkin huomannut, että ajankäyttöä suunnittelemalla pääsee pitkälle. Läksyjen teon voi järjestää niille päiville, kun ei ole niin kiire tai sitten tehdä ne vaikka välitunneilla. Tämän lukuvuoden aikana olen kuitenkin joutunut jättämään joitakin harjoituksia väliin, etenkin koeviikolla. Tämäkin tietysti riippuu siitä tavoitteleeko kiitettäviä arvosanoja, vai tyytyykö vähempään. Jos harrastus vie paljon aikaa ja siihen haluaa panostaa, lukioaikaa voi pidentää 3,5 tai neljään vuoteen. Koulumme kipiksen kautta kilpaurheilijoilla on mahdollisuus aamutreeneihin, joista saa myös kurssimerkinnän.
Harrastukset ovat kuitenkin loistava keino unohtaa hetkeksi koulukiireet ja stressi – minun ei ainakaan tule mietittyä kouluasioita tallilla tai harjoituksissa! Harrastukset tuovat vastapainoa opiskelulle ja näin auttavat myös jaksamaan koulussa.
Haastattelin neljää Lyseon lukion opiskelijaa heidän harrastuksiinsa liittyen:
1. Mikä on harrastuksesi?
2. Mikä on parasta harrastuksessasi?
3. Miten yhdistät harrastuksesi lukio-opiskeluun?
4. Oletko joutunut luopumaan jostain harrastuksesi takia?
1. Harrastan yleisurheilua lajina 7-ottelu.
2. Parasta on se, että harrastus on ikään kuin elämäntapa sekä kaikki ihmiset, jotka ovat tulleet harrastuksen kautta, esimerkiksi valmentaja ja ystävät. Treenin jälkeen on myös hyvä olo ja harrastukseni opettaa elämästä erilaisia asioita.
3. Harrastus menee etusijalla ja koulu sen jälkeen. Kipis auttaa niin, että pystyy tekemään aamutreenit, ettei kaikki jää iltaan ja siten koulujutuille jää enemmän aikaa. Käyn lukion neljään vuoteen, jotta jäisi aikaa hoitaa molemmat sillä tasolla kuin tavoittelen.
4. Muille harrastuksille ei oikein jää aikaa, en esimerkiksi ehdi tallille niin usein kuin haluaisin. Harrastuksen ulkopuolisten kavereiden kanssa ei välttämättä ehdi olla. Koululle ei ole niin paljon aikaa.
Vili Hintsa, 13a
1. Harrastukseni on seurakuntakeskuksella pyöriminen ja isosuuteen liittyvät asiat.
2. Parasta on, kun saa tutustua uusiin ja hienoihin ihmisiin, ja tapahtumat, jotka liittyvät seurakuntaan, ovat yleensä oikein mainioita.
3. Olen saanut jo yhden uskonnon kurssin isoskoulutuksesta, ja seurakuntakeskukselle on hyvä mennä tekemään vaikka läksyjä koulun jälkeen.
4. No enpä oikeastaan. Mitä nyt välillä joudun enintään muuttamaan joskus suunnitelmia kavereiden kanssa.
Linda Heiskanen, 13e
1. Harrastan Savonlinnan Kamppailuakatemialla krav magaa, joka on lähitaistelulaji. Harrastin aiemmin nyrkkeilyä, mutta valmentajani muutettua vaihdoin lajiksi krav magan, jota olen harrastanut nyt pari kuukautta. Sen ikäraja on 16 vuotta, joten aikaisemmin en olisi edes pystynyt aloittamaan sitä.
2. Olen tykännyt krav magasta kovasti! Olen saanut paljon uusia kavereita, oppinut itsepuolustustaitoja, ja samalla lihaskunto paranee.
3. Harrastuksen ja koulun yhdistäminen on sujunut helposti. Treenejä minulla on neljät viikossa.
4. Olen joutunut luopumaan ylimääräisestä vapaa-ajasta. Näen kavereita myös harvemmin kuin ennen.
Akseli Kärkkäinen, 13e
1. Harrastan laskettelua, lyömäsoittimien soittoa, valokuvausta ja videokuvausta.
2. Parasta on se, että rumpujen soittoa lukuunottamatta ne eivät ole sitovia ja saa itse päättää, milloin harrastaa.
3. Harrastusten yhdistäminen lukio-opiskeluun on sujunut helposti, sillä ne eivät ole niin sitovia.
4. En ole joutunut.
Teksti ja kuvat: Satu Innanen