CERNin matkakertomus

Sunnuntai 14.1.2018

Ensimmäinen päivämme Genevessä alkoi aamiaisella Pipo’s kahvilassa. Aamiaisen jälkeen osa ryhmästämme lähti Chamonix’hin Alpeille.

Näkymät Aiguille du Midiltä Chamonix’sta.

Muut jäivät tutustumaan Geneven keskustaan ja vanhaan kaupunkiin. Kävimme ensimmäiseksi kasvitieteellisessä puutarhassa, jonka jälkeen suuntasimme katsomaan 12 metristä Broken Chair’ia. Kuvien oton jälkeen hyppäsimme raitiovaunuun, joka vei meidät vanhaan kaupunkiin.

Vanhassa kaupungissa pysähdyimme kahville paikalliseen kahvilaan. Kävimme myös kahdessa museossa. Ensin menimme historia- ja taidemuseoon ja suoraan sieltä luonnonhistorialliseen museoon. Näimme taidetta Egyptin, Rooman ja Kreikan aikaisista esineistä renessanssin ajan maalauksiin. Toisessa museossa oli esillä lukuisia eri eläinlajeja myös eksoottisia ja jo sukupuuttoon kuolleita lajeja. Ehdimme myös nähdä Geneven symbolina tunnetun Jet d’Eaun suihkulähteen ennen kuin menimme syömään Vapianoon. Mielenkiintoisen ja antoisan päivän päätteeksi palasimme City Geneve Hostelliin lepäämään ollaksemme pirteitä seuraavana päivänä CERNissä.

Maanantai 15.1.2018

Maanantaina oli ensimmäinen päivä CERNissä. Meille tuli ongelmia sisäänmenossa, sillä eräs vahdeista halusi meidän käyvän hakemassa vierailijapassit, jotka eivät kuuluneet järjestelyihin. Ongelma ratkesi, kun vierailun kontaktihenkilö saapui hakemaan meitä ja päästi meidät sisään.

Päivän ensimmäinen esittelykohde oli CERNin ensimmäinen hiukkaskiihdytin: Synchrocyclotron (SC), jonka luona näimme elokuvan CERNin historiasta. Minkä jälkeen saimme esityksen, jossa kerrottiin yleistietoa CERN:istä.

Rakennukset Cernissä antoivat hieman vääristyneen kuvan tutkimuskeskuksen tasosta.

Lounaan jälkeen menimme tutustumaan CERNin konepajaan, missä meille kerrottiin insinöörien osasta ja siitä miten he saavat tarvitsemansa osat joita ei saa kaupan hyllyltä.

Päivän päätteeksi oli sen kohokohta ja monien mielestä koko matkan kaikkein vaikuttavin asia: matka CMS (Compact Muon Solenoid) koeasemalle. Mitä CMS reissuun tulee olimme erittäin onnekkaita, sillä pääsy itse ilmaisimelle aukesi aikaisemmin tänään ja aikaisemmat ryhmät eivät olisi päässeet alas ilmaisimelle.

Tiistai 16.1.2018

Heräsimme aikaisin ja lähdimme aamiaisen jälkeen kohti CERNiä. Ensimmäisenä ohjelmassa oli tutustuminen CERNin tietojenkäsittelyjärjestelmään. Tämän jälkeen saimme kuulla mielenkiintoisen luennon antimateriasta ja sen tutkimisesta, sekä pääsimme vierailulle antimaterian koeasemalle.

Lounaan jälkeen vuorossa oli luento hiukkaskiihdyttimistä ja -ilmaisimista. Kesken luennon pääsimme rakentamaan sumukammion, joka on siis eräänlainen hiukkasilmaisin. Tämän jälkeen luento jatkui vielä vähän aikaa.

Kävimme myös Ranskan puolella sijaitsevassa ostoskeskuksessa.

Ranskan puolella tuuli niin kovaa, että linja-autopysäkin takana oli parempi suoja sateelta 😀

Keskiviikko 17.1.2018

Oli viimeinen päivämme Genevessä, jonka aloitimme tuttuun tapaan käymällä aamiaisella, jonka jälkeen lähdimme Cerniin. Siellä saimme heti aamusta kuulla luennon universumista liitutaululla teoreetikon näkökulmasta. Tämän jälkeen tutustuimme Cloud kokeeseen, jonka jälkeen siirryimme syömään lounasta. Lounaan jälkeen kokoonnuimme vielä viimeiseen kokoontumiseen, jossa kävimme yhdessä läpi leirin hetkiä ja saimme antaa palautetta siitä.

Sitten lähdimme takaisin Geneveen, jossa kulutimme vielä hetken kaupungilla, jonka jälkeen kävimme laukkumme hostellilta ja lähdimme kohti lentokenttää. Sinne kuljimme metrolla ja kentälle päästyämme luovutimme laukkumme, jonka jälkeen menimme läpi turvatarkastuksen. Sitten vain odotimme koneeseen nousua syöden ja shoppaillen. Sitten nousimme koneeseen ja lensimme Suomeen, jossa jouduimme odottamaan linja-autoa. Ajan kuluksemme kävimme vielä syömässä Burger Kingissä, ennen kuin lähdimme matkaan kohti Savonlinnaa.

Matkan tukemisesta haluamme lämpimästi kiittää seuraavia yrityksiä ja yhdistyksiä: